Köp- och leveransvillkor

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på lauraashley.se. Genom att beställa varor på lauraashley.se accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18år för att få göra en kortbetalning på lauraashley.se.


Köpvillkor

Priser

Alla priser på Laura Ashley online är angivna i SEK, inklusive moms. På din beställning tillkommer en leverans och serviceavgift på alla beställningar.

Betalningsvillkor

Säkerhet/Säkra betalningar

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar på Laura Ashley online samarbetar vi med DIBS för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar samt direktbetalningar via internetbank. Säkerheten en av de viktigaste hörnpelarna i DIBS lösningar. DIBS är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Laura Ashley.

Betalningssätt

Du kan alltid betala med Mastercard och Visa. Dina pengar dras direkt från ditt konto. Laura Ashley förbehåller sig rätten att kontrollera kortets giltighet och att köpesumman finns tillgänglig för debitering. Laura Ashley förbehåller sig också rätten att neka köp.

Vid beställning hos kundtjänst betalar du mot postförskott eller genom förskottsbetalning till vårt bankgiro. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kortbetalning vid beställning hos kundtjänst.

Rea/Erbjudanden 

REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Laura Ashley reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser.

Möbler

Handpenning
Vid beställning av vissa icke lagerförda varor måste beställning ske via kundtjänst. Vi tar ut en handpenning om minst 20 % av varans pris. Handpenningen ska ha kommit oss tillhanda innan varan beställs av oss.

Betalning

Hela varans pris måste ha kommit oss tillhanda innan leverans. 

Avbeställning

Om du önskar avbeställa varan är du enligt 41 § konsumentköplagen skyldig att ersätta oss för våra kostnader och förluster.

Retur

För beställningsvaror/möbler gäller inte öppet köp eller bytesrätt.


Leveransvillkor

Orderbekräftelse

När vi mottagit och bekräftat din beställning skickar vi snarast en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om du undrar över något. Om du önskar ändra en beställning i efterhand kan det vara svårt då din vara packas och levereras så snart betalning mottagits. Kontakta kundtjänst med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig!

Leverans

Leveranstid 
Varor på eget lager har märkning lager. Normal leveranstid för dessa varor är 3-5 arbetsdagar för beställningar gjorda med kontokort. Till postnummerområden med lantbrevbärare (oftast postnummer där den tredje siffran i postnumret är en femma XXX 5X) kan leverans ta 2 – 3 dagar längre än normal leveranstid. Vid oklarheter eller förlängd leveranstid tar vi alltid kontakt med dig. För möbler, specialbeställda varor gäller andra leveranstider. En preliminär leveranstid kan ses på beställningsmöbler samt meddelas av kundtjänst. Leveranstiden meddelas annars efter bekräftelse har erhållits från leverantören. 

Dröjsmål i leverans

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta kundtjänst. Laura Ashley tar inte ansvar för någon som helst skada som kommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits. Vi kontaktar er om leveransen är försenad och det är viktigt att du erhåller varan inom viss tid.
 
Transportskador
Vi har valt transportörer vi anser borgar för god kvalitet i sina leveranser. Trots detta kan transportskador uppstå. Som köpare är du ansvarig för att vid mottagandet eller snarast möjligt därefter undersöka om varan eller förpackningen har synliga skador. Om varan eller förpackningen har synliga skador bör du anmäla dem direkt till transportören. Om du skulle upptäcka en skada på paketet efter att du öppnat det, vänligen kontakta kundtjänst omedelbart via e-mail: shop@lauraashley.se eller telefon 08-611 50 80.

Outlösta paket
För paket som inte hämtas ut inom skälig tid ansvarar vi inte. Om försändelsen kommer tillbaka till Laura Ashley kommer kunden att debiteras en avgift vilken motsvarar kostnaden för frakt, returfrakt och hantering. Outhämtade paket som returneras till oss fraktas på din risk och vi ansvarar heller inte för varan efter det att den har returnerats till oss. Det är därför viktigt att du hämtar ut eller tar emot ditt paket även om du har ångrat dig. 

Byte och Retur

Vi lämnar 14 dagars bytes- & returrätt efter mottagande av vara oavsett om beställning har skett genom lauraashley.se eller från vår kundtjänst. Du kan byta varan till annan vara av motsvarande eller lägre värde, alternativt erhålla ett tillgodohavande motsvarande vad du har betalat för varan. Om du byter till en billigare vara än den du lämnar tillbaka erhåller du ett tillgodohavande av mellanskillnaden.

För att genomföra byten och retur ska gälla måste varan vara oskadad och oanvänd. För varor som plomberats ska plomberingen vara intakt för att ett byte/retur ska gälla. Varan ska returneras i sitt originalemballage. Kläder får provas, men ej användas. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Om du väljer att returnera en vara står du för returfrakten själv. Fyll i det returformulär som medföljer i ditt paket och lägg med i ditt paket. Om du av någon anledning saknar din retursedel, vänligen kontakta vår kundservice. Om du vill byta storlek på en vara måste du själv göra en ny order via lauraashley.se. Returen skall sedan skickas till: Laura Ashley, Karlavägen 40, 114 49 Stockholm.

Du kan även returnera varan direkt i en av våra butiker på:  
Karlavägen 40, 114 49 Stockholm.
Regementsgatan 13, 217 53 Malmö.
Vid retur i vår butik ber vi dig vänligen ta med orderbekräftelsen.

Återbetalning

Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 30dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto eller om du har betalat via Konto så reglerar vi det mot ditt saldo.

Reklamation eller fel vara

Laura Ashley gör allt för att din vara ska levereras felfritt till dig i tid. Om du mot förmodan skulle få en defekt eller felexpedierad vara ska du snarast reklamera denna till Laura Ashley. Kontakta kundtjänst för att få en returadresslapp skickad till dig. Använd retursedeln som medföljer i ditt paket. Om du får en felaktig eller trasig vara kryssar du i rutan ”reklamation” i orsaksformuläret på retursedeln. Laura Ashley står för returfrakten. Ersättningsleveransen från Laura Ashley är helt kostnadsfri för kunden. Vid eventuell tvist hänvisas alltid kunden till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.


Ångerfrist och meddelande

Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från lauraashley.se eller genom vår kundtjänst har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta, shop@lauraashley.se eller telefon 08-611 50 80. 
Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. 

Undantag
Ångerrätten gäller inte för vara som är tillverkade efter ditt särskilda önskemål eller vara som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. beställd möbel och måttsydd gardin..

Bolagsinformation

Pysar & Sländor AB är registrerat med säte i Malmö.

Pysar & Sländor AB postadress är Regementsgatan 13. 217 53 Malmö

Organisationsnummer: 556135-8846

Momsregistreringsnummer: SE556135884601

Laura Ashley tar ansvar för alla personuppgifter som lämnas på sidan. Vi registrerar dina uppgifter vid 1) köp, 2) registrering eller 3) beställande av katalog eller nyhetsbrev. Uppgifterna används även för indrivning av utestående betalningar och bedrägeribekämpning. Laura Ashley lämnar ej ut personuppgifter för tredje part. Vid frågor om dina personuppgifter som finns lagrade hos oss, vänligen kontakta vår kundservice. 

E37 - Smart E-handel