Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på lauraashley.se. Genom att beställa varor på lauraashley.se accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Laura Ashley ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år).

Säker betalning

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar på Laura Ashley online samarbetar vi med Klarna för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar, direktbetalningar via internetbank, faktura och delbetalning. Säkerhet är en av de viktigaste hörnpelarna i Klarnas lösningar. Klarnas är certifierade av både svenska samt utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till Klarnas och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Laura Ashley.

Kortbetalning

Regler gällande kortbetalning enligt lag. Ej kortköp under myndigålder (18 år).

Betalningssätt

Du kan alltid betala med Mastercard och Visa. Dina pengar dras direkt från ditt konto. Laura Ashley förbehåller sig rätten att kontrollera kortets giltighet och att köpesumman finns tillgänglig för debitering. Laura Ashley förbehåller sig också rätten att neka köp.

Vid beställning hos kundtjänst betalar du mot postförskott eller genom förskottsbetalning till vårt bankgiro. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kortbetalning vid beställning hos kundtjänst.

Rea/Erbjudanden

REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Laura Ashley reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser.

Möbler/Gardin & Metervaror

Betalning
Hela varans pris måste ha kommit oss tillhanda innan leverans.

Avbeställning
Om du önskar avbeställa varan är du enligt 41 § konsumentköplagen skyldig att ersätta oss för våra kostnader och förluster.

Öppet köp / Bytesrätt / Retur / Ångerrätt
För beställningsvaror, måttbeställda artiklar som t.ex. våra gardiner/metervara och specialbeställningar gäller inte öppet köp, bytesrätt, retur eller ångerrätt. Se våra villkor för Ångerrätt.

Allmänna villkor tapeter:

Beställningar på hemsidan eller köp i butik
Kunden ansvarar för att korrekt vara/tapet är köpt.

Kontrollera tapeterna
Det första man bör göra är att kontrollera att alla rullar tillhör samma batch, d.v.s. att de är tryckta samtidigt och inte skiljer i färg. Batchnumret hittar man på tapetens etikett, se ordet “Batch No:”. Därefter öppnar man rullarna och går igenom dem för att se så att de inte har några tryckfel eller andra defekter. Om man anlitar en målare bör man kontrollera rullarna innan han/hon anländer eftersom han/hon annars kanske vill ha ersättning för sin resa och förlorad arbetstid. Skulle det finnas felaktigheter så kontaktar ni oss innan uppsättning av tapet.

Returer
14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller endast varor av samma sort, det går inte att använda en
del och skicka tillbaka de övriga. Köparen står för alla fraktkostnader. Returer måste skickas med företagspaket.

Rea-tapeter
För de tapeter som säljs under rea, extrapris eller utförsäljning gäller inget öppet köp eller bytesrätt.

Före tapetsering
Läs igenom uppsättningsanvisningen som finns på baksidan på etiketten av rullen. För samtliga tapeter rekommenderar vi att man har en jämn färgton på underlaget (enfärgad/målad). Granska tapeten innan tapetsering för skador/felaktigheter (kom ihåg att använd vara är godkänd vara.) Kontrollera att det är samma batchnummer på alla rullarna innan tapetsering.
Kom ihåg att du som köper varan har så kallad besiktningsplikt. Även om du lämnar varan till en hantverkare ansvarar du
som kund för att ha besiktigat varan.

Reklamationer
Varorna ska kontrolleras snarast möjligt efter mottagandet. Skulle det finnas skador på varorna kontaktar ni oss snarast. Vi behöver ett prov på felet, foto, kvitto samt etikett för att kunna godkänna reklamationen. Observera att uppsatt vara normalt räknas som godkänd vara och ej kan reklameras. Felaktiga varor ersätts i första hand med ny vara, och om detta inte är möjligt ges pengarna tillbaka. Om ni anlitar en målare är det extra viktigt då arbetstid för uppsatta våder som är felaktiga ej krediteras.

Ersättning för externa kostnader
Laura Ashley ersätter inga kostnader uppkomna på grund av försenade leveranser, fel som upptäcks på redan uppsatt våd eller defekta artiklar. Vänligen kontrollera varorna innan användning och beställ i så god tid som möjligt.

Kompletteringar
Vid kompletteringsbeställningar kan vi inte garantera samma färgbad/batchnummer.

Priser

Alla priser på Laura Ashley online är angivna i SEK, inklusive moms. Leverans och eventuell serviceavgift tillkommer på alla beställningar. Fri frakt över 1000 kr gäller endast vid leverans i Sverige.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

Orderbekräftelse

När vi mottagit och bekräftat din beställning skickar vi snarast en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om du undrar över något. Om du önskar ändra en beställning i efterhand kan det vara svårt då din vara packas och levereras så snart betalning mottagits. Kontakta kundtjänst med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig!

Leveranstid

Varor på eget lager har märkning lager. Normal leveranstid för varor märkta med lager är 3-5 arbetsdagar för beställningar gjorda med kontokort. Till postnummerområden med lantbrevbärare (oftast postnummer där den tredje siffran i postnumret är en femma XXX 5X) kan leverans ta 2 – 3 dagar längre än normal leveranstid. Vid oklarheter eller förlängd leveranstid tar vi alltid kontakt med dig. För möbler och specialbeställda varor gäller leveranstid mellan 4 – 12 veckor. Det står tydligt på varan när det är en beställningsvara och det är endast för dessa varor som en längre leveranstid gäller. Mer specifik leveranstiden meddelas efter bekräftelse har erhållits från leverantören. Fri frakt över 1000 kr gäller endast vid leverans i Sverige.
Våra leveranser sker med extern speditör hem till dig, oftast med lastpall. Försändelsen levereras till ytterdörr eller trappuppgångsdörr på markplan, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning, montering, avemballering och bortförsel av emballage ingår ej.

Dröjsmål i leverans

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Laura Ashley tar inte ansvar för någon som helst skada som kommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits. Vi kontaktar er om leveransen är försenad och det är viktigt att du erhåller varan inom viss tid.

Transportskador

Vi har valt transportörer vi anser borgar för god kvalitet i sina leveranser. Trots detta kan transportskador uppstå. Som köpare är du ansvarig för att vid mottagandet eller snarast möjligt därefter undersöka om varan eller förpackningen har synliga skador. Om varan eller förpackningen har synliga skador bör du anmäla dem direkt till transportören samt ta bilder på förstörd förpackning. Om du skulle upptäcka en skada på paketet efter att du öppnat det, vänligen kontakta kundtjänst omedelbart via e-mail: shop@lauraashley.se eller telefon 08-611 50 80.

Ej uthämtat paket

Laura Ashley ansvarar ej för paket som inte hämtas ut inom skälig tid. Om försändelsen kommer tillbaka till Laura Ashley kommer kunden att debiteras en avgift vilken motsvarar kostnaden för frakt, returfrakt och hantering. Outhämtade paket som returneras till oss fraktas på din risk och vi ansvarar heller inte för varan efter det att den har returnerats till oss. Det är därför viktigt att du hämtar ut eller tar emot ditt paket även om du har ångrat dig.

Byte och Retur

Vi lämnar 14 dagars bytes- returrätt efter mottagande av vara oavsett om beställning har skett genom lauraashley.se eller från vår kundtjänst. Du kan byta varan till annan vara av motsvarande eller lägre värde, alternativt erhålla ett tillgodohavande motsvarande vad du har betalat för varan. Om du byter till en billigare vara än den du lämnar tillbaka erhåller du ett tillgodohavande av mellanskillnaden.

För att genomföra byten och retur ska gälla måste varan vara oskadad och oanvänd. För varor som plomberats ska plomberingen vara intakt för att ett byte/retur ska gälla. Varan ska returneras i sitt originalemballage. Kläder får provas, men ej användas. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Om du väljer att returnera en vara står du för returfrakten själv. Om du vill byta storlek på en vara måste du själv göra en ny order via lauraashley.se. Returen skall sedan skickas till: Laura Ashley, Karlavägen 40, 114 49 Stockholm.

Du kan även returnera varan direkt i en av våra butiker på:
Karlavägen 40, 114 49 Stockholm.
Engelbrektsgatan 13, 211 33 Malmö.

Vid retur i vår butik ber vi dig vänligen ta med orderbekräftelsen.

Undantag på Byte och Retur

För beställningsvaror, måttbeställda artiklar som t.ex. våra gardiner/metervara och specialbeställningar gäller inte öppet köp, bytesrätt, retur eller ångerrätt.

Lampskärmar

Lampskärmar måste returneras med plasten som täcker lampan i intakt skick.

Reklamation

Laura Ashley gör allt för att din vara ska levereras felfritt till dig i tid. Om du mot förmodan skulle få en defekt eller felexpedierad vara ska du snarast reklamera denna till Laura Ashley. Kontakta kundtjänst för att få en returadresslapp skickad till dig. Om du får en felaktig eller trasig vara kryssar du i rutan ”reklamation” i orsaksformuläret på retursedeln. Laura Ashley står för returfrakten. Ersättningsleveransen från Laura Ashley är helt kostnadsfri för kunden. Vid eventuell tvist hänvisas alltid kunden till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.

Felaktig vara
Om du får en vara som är felaktig eller skadad ska den reklameras snarast, dock senast inom 14 dagar efter mottagande. Kontakta oss skriftligen på shop@lauraashley.se.

Reklamation tapeter
Varje tapetrulle ska kontrolleras noga före uppsättning. Tänk på att alltid kontrollera att alla tapetrullarna av samma vara är i samma tryck/batchnummer. Observera att uppsatt vara är godkänd vara och eventuell reklamation eller anmärkning godkännes ej. Vid reklamation ersätter vi med ny vara alternativt pengar tillbaka. Vi ersätter också eventuell fraktkostnad men inga ytterligare kostnader.

Återbetalning

Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 30 dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto eller om du har betalat via Konto så reglerar vi det mot ditt saldo.

Ångerfrist och meddelande

Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från lauraashley.se eller genom vår kundtjänst har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta, shop@lauraashley.se eller telefon 08-611 50 80.
Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Undantag Ångerrätt

Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror eller vara som är tillverkade efter ditt särskilda önskemål eller vara som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. beställd möbel och måttsydd gardin.

Bolagsinformation

dventus Retail AB är registrerat aktiebolag i Sverige med säte i Malmö.

Adventus Retail AB och äger alla rättigheter för att marknadsföra eller sälja alla Laura Ashley produkter inom Danmark, Sverige och Norge.

Adventus Retail AB postadress är Engelbrektsgatan 13, 21133  Malmö, Sverige.

Organisationsnummer: 556135-8846

Momsregistreringsnummer: SE556135884601

Laura Ashley tar ansvar för alla personuppgifter som lämnas på sidan. Vi registrerar dina uppgifter vid 1) köp, 2) registrering eller 3) beställande av katalog eller nyhetsbrev. Uppgifterna används även för indrivning av utestående betalningar och bedrägeribekämpning. Laura Ashley lämnar ej ut personuppgifter för tredje part. Vid frågor om dina personuppgifter som finns lagrade hos oss, vänligen kontakta vår kundservice.