Hoppa till innehåll

Köp- och leveransvillkor

1. Allmänt

Du måste vara 18 år för att handla på Lauraashley.se

Dessa försäljningsvillkor gäller för all försäljning av varor och tjänster (produkter) Laura Ashley  till konsumenter. Försäljningsvillkoren tillsammans med din beställning, bekräftas genom en orderbekräftelse, utgör den övergripande avtalsgrunden för köpet. Försäljningsvillkoren gäller vid försäljning i Sverige, länder utanför Sverige, avtalas separat. Konsumentköp regleras bland annat i konsumentköplagen. Se ovanstående lag för mer information om dina rättigheter och skyldigheter vid köp. Där dessa försäljningsvillkor kräver skriftlighet, uppfylls detta genom att använda e-post, textmeddelande till mobiltelefon (SMS) och/eller brev.

Personuppgifter
Alla som handlar i vår webbutik måste lämna vissa personuppgifter och godkänna att vi lagrar och använder dessa för att slutföra vår kunduppföljning. Laura Ashley hanterar all personlig information på säkrast möjliga sätt.
Vi lämnar endast ut dina personuppgifter till tredje part om det finns behov av:
• Kontroll av kreditvärdighet.
• Lagstadgade ärenden.
• När du har gett ditt samtycke

2. Köpvillkor

Alla priser i webbutiken är angivna i svenska kronor och inklusive moms. Om ett pris inte är korrekt uppdaterat på LauraAshley.se på grund av fel ska rätt pris ändå följas. I händelse av ett sådant fel har du möjlighet att avbryta beställningen utan kostnad för dig.
Fraktkostnader tillkommer, men ingen extra skatt eller avgift.

Om vår produktinformation
Vi förbehåller oss rätten att typografiska eller tekniska fel i produktinformation, pris och bild kan förekomma.

Om vårt sortiment:

Vi erbjuder stora delar av Laura Ashleys sortiment i vår webbutik, vilket gör att en del av varorna är beställningsvaror. Om varan finns i lager i Storbritannien så kommer vår leveranstid att vara 2-4 veckor, om varan inte finns i lager i Storbritannien kommer vi att kontrollera när den kommer i lager och kontakta dig angående din beställning.

Möbelbeställningar har en tillverkningstid/leveranstid på upp till 12 veckor

Det kan hända att varor är slutsålda, och att det uppstår förseningar i leveranser på grund av tredje part.

Butik och nätbutik kan ha olika sortiment, men alla varor i lager i Storbritannien går att beställa, det kommer endast att finnas leveranstid enligt beskrivning ovan.

Försäljning/kampanjer
REA gäller så länge varan finns i lager eller annan tid anges.

3. Betalningsmetoder / kortkontoinformation

Vi samarbetar med SVEA när det gäller konto/kreditkortsbetalning och faktura. Vi lagrar inte dina konto- och kortuppgifter annat än i bokföringssammanhang.

Vid beställning betalas beloppet i förskott i sin helhet, Svea erbjuder delbetalning och faktura om du så önskar.

4. Orderbekräftelse

När vi har tagit emot din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress så snart som möjligt. Där hittar du information om beställningen och eventuell leveranstid för beställningsvaran. Kontrollera alltid bekräftelsen och kontakta oss omedelbart om du har några frågor. Om du vill ändra en beställning i efterhand kan detta vara svårt då varan packas och levereras så fort betalning och beställning är registrerad.

5. Frakt- och leveransvillkor

Artiklar på eget lager är märkta med ”lager”. Normal leveranstid för varor märkta med lager är 3-5 arbetsdagar när betalning är registrerad. Vid oklarheter eller försenad leveranstid kontaktar vi dig alltid. För möbler och specialbeställda varor är leveranstiden 4-12 veckor. Det är tydligt markerad på varan om det är en beställningsvara, endast sådana varor har längre leveranstid. Mer specifik leveranstid anges efter att vi fått bekräftelse på din beställning från leverantören.

Fraktpriser *
99 kr för alla produkter från vårat lager inom Sverige
999 kr för möbler från fabrik ej lagerförda i Sverige

* Vid leveranser utanför Sverige gäller separata fraktpriser.
** Frakt tillkommer oavsett adress

Vi levererar med Bring

Försenad leverans
Även om vi gör vårt yttersta för att leverera varan inom angiven tidsfrist kan fel uppstå. Om du inte får varan inom den deadline vi lovat, vänligen kontakta oss omgående. Laura Ashley tar inget ansvar för skador till följd av förseningar i leveransen. Vi kommer att kontakta dig om leveransen försenas från oss.
Transportskador
Vi har valt transportföretag som erbjuder högkvalitativa leveranser. Transportskador kan fortfarande uppstå. Som köpare ansvarar du för att undersöka om varan eller förpackningen har synliga skador vid mottagandet eller så snart som möjligt efter mottagandet. Om produkten eller förpackningen är synligt skadad bör du meddela transportföretaget direkt och ta bilder på den skadade förpackningen. Skulle du upptäcka någon skada på paketet efter att du har öppnat det måste du omedelbart kontakta oss på [email protected]
Ej uthämtat paket
Laura Ashley ansvarar inte för paket som inte hämtas ut inom rimlig tid. Om försändelsen returneras till Laura Ashley kommer kunden att debiteras en avgift motsvarande kostnaden för frakt, returfrakt och hantering. Laura Ashley ansvarar inte för paket som inte hämtas ut och returneras till oss. Det är därför viktigt att du hämtar eller tar emot paketet även om du ångrar köpet.

Hemleverans
Om du inte är hemma som överenskommet för att ta emot leveransen från oss debiteras du som kund en avgift på 600 kr.

6. Ånger- och returrätt

Ångerrätt (gäller webbutik)
§ 21.Ångerrätten
Ångerrätten löper 14 dagar från webben och 7 dagar från fysisk butik den dag då serviceavtalet ingicks, eller den dag konsumenten tar emot varan i fysisk besittning. Detta är:
a) För varor som beställs tillsammans och levereras i flera försändelser, den dag då konsumenten tar emot den sista varan. Liksom konsumenten anses annan tredje man än transportören, som konsumenten har utsett i hans ställe.
b) Om näringsidkaren inte lämnar information om ångerrätten enligt 8 § första stycket bokstav h, löper ångerfristen ut 12 månader efter den ursprungliga ångerfristens utgång, jfr första stycket.
c) Om näringsidkaren inom 12 månader från den dag som avses i första stycket lämnar konsumenten information om ångerrätten enligt 8 § första stycket bokstaven h, löper ångerfristen ut 14 dagar efter den dag då konsumenten fått informationen.
§ 22. Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller inte avtal om:
a) Leverans av varor som på grund av sin beskaffenhet blandas med andra varor efter leverans på ett sådant sätt att de inte kan skiljas från varandra,
b) Leverans av varor som försämras eller går ut snabbt, t ex mat.
c) Tjänst efter det att tjänsten har tillhandahållits, om leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande, och konsumenten har erkänt att ångerrätten går förlorad när näringsidkaren har fullgjort sina skyldigheter enligt avtalet,
d) Leverans av varor eller tjänster där priset är beroende av fluktuationer på finansmarknaden som kan inträffa före ångerfristens utgång och som inte kan kontrolleras av näringsidkaren,
e) Leverans av varor som är tillverkade enligt konsumentens specifikationer, eller som har en tydlig personlig touch,
f) Leverans av läkemedel, jfr 2 § läkemedelslagen, och medicinsk utrustning, jfr 3 § lagen om medicintekniska produkter,
g) Leverans av förseglade varor som av hälso- eller hygienskäl inte lämpar sig för retur, och där förseglingen har brutits efter leverans,
h) Leverans av alkoholdrycker till ett vid avtalet överenskommet pris och leverans kan ske först efter 30 dagar, och där det verkliga värdet beror på fluktuationer på marknaden som inte kontrolleras av näringsidkaren,
i) Reparationer eller tjänster som är brådskande att utföra där konsumenten uttryckligen ber näringsidkaren att besöka konsumenten. Tilläggstjänster eller sidovaror som tillhandahålls samtidigt, och som inte omfattas av första meningen, omfattas inte av undantaget från ångerrätten,
j) Leverans av förseglade ljud- eller videoinspelningar eller förseglad programvara på vilken konsumenten har brutit förseglingen,
k) Leverans av tidning, tidskrift eller tidskrift, med undantag för prenumerationsavtal för leverans av sådana publikationer,
l) Varor eller tjänster som ingåtts genom offentlig auktion,
m) Tillhandahållande av inkvarteringstjänster för andra ändamål än bostadsändamål, transport av varor, biluthyrningstjänster, catering och tjänster relaterade till fritidsaktiviteter när avtalet anger ett visst datum eller en viss period för tillhandahållande av sådana tjänster,
n) Leverans av digitalt innehåll som inte levereras på fysiskt medium, om leveransen har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke och konsumenten erkänner att ångerrätten därmed är förlorad.
Du får tillbaka dina pengar förutom returkostnader som betalas av konsumenten enligt ångerrättslagen. Observera att det inte anses vara ett utnyttjande av ångerrätten om du inte hämtar ut ett paket eller får en leverans.

För möbelbeställningar, och beställningar av tyg, anses detta vara ett tillverkningsköp och är undantaget i § 22E, varor som produceras/tillverkas enligt kundens specifikation. Alla våra möbler tillverkas på beställning och finns inte i lager.

Det finns alltså ingen ångerrätt vid köp av möbler, eller tyg som är tillskurna/måttbeställda, detta är undantaget från ångerrättslagen i punkt E.

Retur/byte av produkter
För retur, ångerrätt se under våra villkor. För varor som du vill byta i annan storlek eller annan produkt ska butiken kontaktas. Vid utnyttjande av ångerrätten ska den bifogade ångerrättsblanketten bifogas i ifyllt skick. Returen skickas till Laura Ashley torp köpcentrum.För att kunna returnera måste varan vara oskadad och oanvänd. För förseglade varor måste förseglingen vara intakt för att retur ska gälla. Varan ska returneras i originalförpackning, lampskärmar ska vara täckta i plast. Alla etiketter måste finnas på föremålet. Du som kund står för kostnaderna för retur.
Pengarna tillbaka vid utnyttjande av ångerrätten kommer att ske inom 14 dagar från det att returen mottagits och godkänts. Om returen inte är komplett kommer Laura Ashley att debitera kunden för priset för de delar som kan saknas.

7. Reklamationer

Reklamationsrätt
Garanti och reklamationsrätt täcker defekter som konsumenten inte ansvarar för. Den är avsedd att täcka tillverkningsfel som fanns när varan köptes och som senare orsakar ett fel i produkten.
Huvudregeln är att reklamationen ska göras senast två år efter att du tog över föremålet/varorna.
Det är dock inte ett fel om felet beror på onormalt slitage eller felaktig användning – t.ex. att du har använt den i strid med bruksanvisningen, eller att den har varit utsatt för yttre påverkan, t.ex. fuktskador. Om det finns sådana skäl för felet har du normalt sett inte rätt att säljaren står för dina kostnader för t.ex. reparation eller utbyte.
Om du upptäcker ett fel på din vara som du har köpt på LauraAshley.se, vänligen kontakta butiken på torp köpcentrum så snart som möjligt.
Om varan har skadats till följd av yttre påverkan (till exempel stötskador, vätskeskador eller normalt slitage) omfattas detta inte av garantin eller reklamationsrätten och du måste betala för en förbesiktning och eventuellt för reparation. Ta hand om orderbekräftelsen, denna ska uppvisas vid eventuella reklamationer.
För transportreklamationer, se separat avsnitt om transportskador.
Fel skickad vara
Skulle du mot förmodan få en defekt eller felaktigt skickad vara ska du snarast möjligt informera Laura Ashley. Kontakta oss på [email protected] för att få en returetikett. Om du får en felaktig eller skadad vara, kryssa i rutan ”reklamation” i orsaksformuläret på retursedeln. Laura Ashley betalar returfrakten. Ersättningsleveransen från Laura Ashley är helt gratis för kunden.

8. Personupplysningar

Vi behandlar i princip endast personuppgifter som du lämnar till oss, och som är nödvändiga för att vi ska kunna utföra våra åtaganden gentemot dig.I de fall vi även behandlar personuppgifter för andra ändamål, till exempel för att skicka dig information om erbjudanden etc., görs detta endast när du har samtyckt till det. Innan du samtycker måste du få information om vad informationen ska användas till och av vem. Din personliga information kommer endast att lämnas ut till andra när:
 du har samtyckt till utlämningen, eller när det är nödvändigt för oss att genomföra avtalet med dig, eller i lagstadgade fall.
Om du har frågor om personuppgifter relaterade till dig, eller vill utnyttja dina rättigheter till rättelse, spärrning, radering etc. enligt personuppgiftslagen, kan du kontakta oss